Günahların Sevaba - Kötülüklerin İyiliklere Çevrilmesi

Cevapla
Kullanıcı avatarı
islaminesil
Aktif Üye
Aktif Üye
Mesajlar: 111
Kayıt: 01 Haz 2008, 02:00

Günahların Sevaba - Kötülüklerin İyiliklere Çevrilmesi

Mesaj gönderen islaminesil »

Furkan 70

İllâ men tâbe ve âmene ve amile amelen sâlihan fe ulâike yubeddilullâhu seyyiâtihim hasenât(hasenâtin), ve kânallâhu gafûran rahîmâ(rahîmen).

Yalnız tövbe edip iyi ameller işleyenler hariç Allah böylelerinin kötülüklerini iyiliklere (günahlarını sevaba) çevirir. Allah affedicidir, merhametlidir.

1. illâ : ancak
2. men : kim
3. tâbe : tövbe etti
4. ve âmene : ve mü'min oldu
5. ve amile : ve yaptı
6. amelen sâlihan : salih amel, nefs tezkiyesi
7. fe : böylece, o taktirde
8. ulâike : işte onlar
9. yubeddilu : çevirir
10. allâhu : Allah
11. seyyiâti-him : onların günahları
12. hasenâtin : hasenatlar, sevaplar
13. ve kâne : ve oldu
14. allâhu : Allah
15. gafûren : gafur, günahları sevaba çeviren
16. rahîmen : rahîm olan,

Burada "tebdil" kelimesine verilen mana işin seyrini değiştiriyor. Bir kısım "değiştirme" olarak, bir kısım "dönüştürme" olarak çevirmektedir.

"Değiştirme" olarak çevrilen meallerde seyyiatın (günahların) hasenata (sevablara) değiştirildiğini söylemektedir.

"Dönüştürme" olarak çevrilen meallerde seyyiatın(kötü gidişatın) hasenata (iyi işler yapmaya başlaması olarak) dönüştürüldüğünü söylemektedir.

Bu ayetin ikinci kısmı meallerde şu şekilde çevrilmektedir;

1.görüş ; Geçmiş dönemdeki yapılan işlere tövbe edip salih ameller işleyenlerin günahları sevaba çevrilmektedir. Ahirette bu günahlar, sevap olarak karşılarına çıkacaktır.

Burada şöyle bir yorumda mevcuttur; bir amel başlangıçta kötü niyetlerle başlamışsa, o amel bitmeden iyi niyete dönüştürülürse, faaliyet aşamasında ki günah kazanımları iyi niyete çevrildiği anda bütün kazanımlar sevap olarak çevrilmekte. Örneğin meyhane işletmesi olarak planlanan ve inşası bittikten sonra aşevi olarak faaliyete açılmasına karar verilen bir işte, başlangıçta ki niyet inşa tamamlanana kadar kötü kazanımlar elde ettirdi. Fakat sonradan tövbe edip (vazgeçip) iyi işler yapmak üzere değiştirilen niyet bütün kötü kazanımları (günahları) iyi kazanımlara (sevaba) çevirdi.

Razi Hz.leri Tefsirinden;
Zeccâc şöyle der: "Günahın (seyyienin) kendisi, haseneye (iyilik haline) dönüşmez. Fakat bu husustaki tevilimiz şöyle olur: Onların yaptıkları seyyieler, tevbeleri sayesinde silinir ve tevbe ettikleri için onlara hasene (sevap) yazılır. Allah Kâfirin iyi amelini boşa çıkarır ve onun yerine günah yazar."
Bazı alimler de şöyle demişlerdir: "Allah Teâlâ bu ayete göre, kulun günahlannı siler ve onların yerine hasene (sevap) yazar." Bu, Sa'id b. el-Müseyyeb ile Mekhûlün görüşüdür. Bunlar Ebu Hureyre (r.a)'nin, Hz. Peygamber (s.a.s)'den naklettiği şu Hadisi delil getirmişlerdir: "Hiç şüphesiz bazıları dünyada çokça günah işlemiş olmayı temenni edeceklerdir." "Ey Allah'ın Resulü bunlar da kim?" denilince, Hz. Peygamber (s.a.s), "Onlar, Allah'ın seyyiatını hasenata çevirdiği kimselerdir" buyurmuştur. Bu izaha göre, bu çevirme işi ahirette olacak demektir.

2.görüş ; Tövbe edip salih amele başlayan insanlara Allah lütuf olarak iyi işler yapmasını ihsan eder. Kötülükleri (kötü alışkanlıklar, davranışlar, fiiller vs.) iyiliklere (güzel davranış ve fillere) dönüştürülür.

Kötü amaçlar taşıyan fillerin tövbe edilmesiyle yani o niyetlerle yapılan işlerin terkiyle, Doğru ve güzel amaçlar taşıyan fillere yönelmektir.

Razi Hz.leri Tefsirinden;
İbn Abbas, Hasan el-Basri, Mücahid ve Katade'ye göre bu çevirme işi, dünyada iken olur: Allah Teâlâ o kimselerin müşrik iken yaptıklar: kötü amelleri, müslüman olarak güzel ameller işleme haline çevirir. Binaenaleyh Allah, onların şirkini imana, mü'min Öldürüşlerini müşrik öldürmelerine, zinalarını da iffete ve namusa çevirmiştir. Böylece Hak Teâlâ sanki onlara onları bu salih amellere muvaffak kıldığını ve onların bu sayede o mükafaatları hak ettiklerini müjdelemiştir.





[img]http://www.muhammedinur.com/photos/galleries/avatars/imzamnwi1.jpg[/img]
Cevapla

“Kur'an-ı Kerim” sayfasına dön