İSTİHÂRE DUÂSı

Cevapla
Kullanıcı avatarı
kulihvani
Site Admin
Site Admin
Mesajlar: 12868
Kayıt: 02 Eki 2006, 02:00

İSTİHÂRE DUÂSı

Mesaj gönderen kulihvani »

Resim

Resûlullah sallallahu aleyhi vesellemden İSTiHâRe DUÂSı:

İstihâre: Tefe'ül. Sual sorup cevap istemek. Hayırlı olmayı istemek. Hayran olmak, şaşmak, taaccüb etmek. Bir işin hayırlı olup olmayacağı niyetiyle abdest alıp, dua edip rüyâ görmek üzere uykuya yatma.

Bir iş yapılmak istenildiğinde istihâre yapmak mendubdur/Şeriatın yasak etmediği veya emretmediği iş olmakla beraber yapılmasında sevab ve mendubiyet olan bir ameldir.
İnsan kendi hayatı hakkında bir şeyin hayırlı olup olmadığına bir işaret için yatacağı vakit, iki rekât istihare namazı kılar.
Bu namazın ilk rekatında Fâtiha'dan sonra Kâfirûn, ikinci rekatında Fâtiha'dan sonra İhlâs Sûresini okur.
Namazın sonunda istihâre duâsını okuduktan sonra abdestli olarak kıbleye yönelip yatar.
İstihâreden önce veya sonra, gerekli istişâreler yapılır ve o iş hakkında karar verilir.

İSTiHâRe DUÂSı:

Resim

Arapça Okunuşu:

Allahümme innî estehîruke bi'ilmike ve estekdiruke bikudretike ve es'elüke min fazlikel'azîmi feinneke takdiru velâ ekdiru ve ta'lemü velâ a'lemu ve ente allâmü'l ğuyub. Allahümme in künte ta'lemü enne hâzelemra hayrun lî fîdînî ve meâşî ve âkibetî emrî ev kale a'cili emrî ve âcilihî fakdirhu lî ve yessirhulî sümme bâriklîfîhî ev in künte ta'lemü enne hâzelemra şerrun lî fî dînî meâşî ve âkıbeti emrî ve kale a'cili emrî ve a'cilihî fasrifhu annî vasrifnî anhü fakdurlil hayra haysu kâne sümme erzınî bihî (ve yüsemmî hâcetehû)

Mânâsı:

"Allah'ım! Senin ilminden hayır isterim, Senin büyük ihsanından dilerim. Sen kadirsin ben değilim, Sen bilirsin ben bilmem, gizlileri çok bilirsin. Ya Râbbi, bu iş dinime, yaşayışıma hayırlı ise onu yapmama kuvvet ver, onu kolaylaştır. Onu bana mübarek kıl. Eğer bu iş dinime, dünyama, işlerimin sonuna yaramaz ise onu benden, beni ondan çevir. Vereceksen hayırlısını ver, onunla beni razı kıl."

İSTiHâRe Âyet-i Celîlesi:

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ
Resim---Fe bimâ rahmetin minallâhi linte lehum, ve lev kunte fazzan galîza’l- kalbi lenfaddû min havlike, fa’fu anhum vestagfir lehum ve şâvirhum fî’l- emr (emri), fe izâ azamte fe tevekke’l- alâllâh (alâllâhi), innallâhe yuhibbu’l- mutevekkilîn (mutevekkilîne).: Allah'tan bir rahmet dolayısıyla, onlara yumuşak davrandın. Eğer kaba, katı yürekli olsaydın onlar çevrenden dağılır giderlerdi. Öyleyse onları bağışla, onlar için bağışlanma dile ve iş konusunda onlarla müşavere et. Eğer azmedersen artık Allah'a tevekkül et. Şüphesiz Allah, tevekkül edenleri sever.” (Âl-i İmrân 3/159)

İSTiHâRe Hadis-i Şerîfi:

Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem, Ashab-ı kirâma ve ÜMMetine önemli işlerinde istihâreye başvurmalarını telkin buyurdu.

Resim---Câbir (radiyallahu anhu)'dan şöyle dediği nakledilmiştir: "Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem, bütün işlerinde, Kur'ân'dan sûre öğretir gibi istihâreyi de öğreterek şöyle derdi: "Sizden biriniz bir ise niyetlendiği zaman farzın dışında iki rekât namaz kılsın ve şöyle desin: "Allahümme innî estehîruke bi'ilmike ve estekdiruke bikudretike ve es'elüke min fazlikel'- azîmi feinneke takdiru velâ ekdiru ve ta'lemü velâ a'lemu ve ente allâmü'l-ğuyub. Allahümme in künte ta'lemü enne hâza’l- emra hayrun lî fîdînî ve meâşî ve âkibetî emrî ev kale a'cili emrî ve âcilihî fakdirhu lî ve yessirhulî sümme bâriklîfîhî ev in künte ta'lemü enne hâzelemra şerrun lî fî dînî meâşî ve âkıbeti emrî ve kale a'cili emrî ve a'cilihî fasrifhu annî vasrifnî anhü fakdurli’l- hayra haysu kâne sümme erzınî bihî (ve yüsemmî hâcetehû)”
(Buharî, Teheccüt, 25, Deavât, 49, Tevhid, 10; Tirmizî, Vitr, 18; İbn Mâce, Akâme, 188; Ahmed b. Hanbel, III, 344).

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: "Âdem oğlunun, Allah'tan hayır dilemesi (istihâresi) saâdetindendir. Allah'ın hükmüne razı olması da saâdetindendir. Allah'tan hayır istemeyi terketmesi ise onun bedbaht olmasındandır. Allah'ın hükmüne razı olmaması da, Âdemoğlunun bedbahtlığındandır!"
(Sa'd b. Ebi Vakkas radiyallahu anhu'dan, Ahmed b. Hanbel, I, 167; Tirmizî, Kader, 15)

İstihare hadisi, İbn Mes'ud, Ebû Eyyûb el-Ensârî, Ebû Bekir, Ebû Saîd, el-Hudrî, Sa'd b. Ebi Vakkas, Abdullah b. Abbas, Abdullah b. Ömer, Ebû Hureyre ve Enes b. Mâlik gibi büyük sahabilerden nakledilmiş, bu rivâyetleri senetleriyle birlikte, Buhârî, şârihi Aynî, "Umdetu'l- Kâri" adlı şerhinde tek tek zikredilmiştir. Rivâyetler arasında bazı metin farklılıkları vardır.

Resim---Enes b. Mâlik'ten gelen rivâyet istihâreyi teşvik eder. Bu hadîs şöyledir: "İstihare yapan kimse hüsrâna uğramaz, istihâre eden pişman olmaz, iktisatlı davranan kimse de muhtaç duruma düşmez"
(Tecrid-i Sarih Tercümesi, Ankara 1985, IV, 135).

İstihâre namazında nelerin okunacağı hadisle sabit değilse de, birinci rekâtta Fatiha'dan sonra Kâfirun, ikinci rekâtta ise, İhlâs sûrelerinin okunması güzel görülmüştür. İmam Nevevî bunu müstehab görür.
İmam Gazzalî de bu sûrelerin okunması gereğinden İhya'da söz etmiştir. İbn Ömer'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem'i bir ay süreyle izledim, sabah namazının sünnetinde, Kâfirun ve İhlas sûrelerini okurlardı.”
İmam Gazzâlî'nin bu gibi hadislerden mülhem olarak, istihâre namazında da benzer kıraati uyun gördüğü söylenebilir.
İstihare namazından sonra, istihâre duası okunur ve istenilen şeye niyet edilerek, Kıbleye dönülmek sûretiyle yatılır. Böylece istihâreye üç veya yedi geceye kadar devam edilebilir. Çünkü Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem bazı duaları üç defa tekrar ettiği, hatta Enes b. Malik'e istihâreyi yediye kadar tekrar etmeyi telkin buyurduğu nakledilir.
(Tecrid-i Sarih Tercümesi, IV, 142, 143)

İstihâre, iyiliği veya kötülüğü kestirilemeyen bir iş hakkında söz konusu olur. Hayırlı ve sevaplı olduğu kesin olarak bilinen bir konuda istihâreye gerek kalmaz. İstihâre namazı, kerâhat vakitleri dışında her zaman kılınabilir. Çünkü hadiste vakit belirtilmemiştir..
Resim
Cevapla

“Divanında Muhammedi Tasavvuf” sayfasına dön