NEFİS VE HALLERİ
Bu kadar külfetler içerisinde, varlığını gösteren yalnız Allah-ü Tealadır (C.C.) .
Bundan sonra nefsin gelir.
Muhatap olarak meydanda da sen varsın.
Nefis; başta Allahın (C.C.) zıddıdır.
Halbuki her şey sahiplidir.
Böyle olduğu için nefis, hem yaradılış itibariyle, hem de mülk olarak Allahındır (C.C.)
Bu arada nefse boş iddia ve arzu, bir de kötülükleri ile sevinmesi kalır
İş böyle olduğuna göre, sen, Hakka (C.C.) uyarak nefsine muhalefet edersen; Allah (C.C.) için nefsine hasım olmuş olursun
Allah-ü Teala (C.C.), Davuda (A.S.) şöyle buyurdu:
- Ya Davud (A.S.)! Ben daimi kuvvetinim, bu kuvvetini nefsine düşman olarak ibadete vermeğe çalış.
Ey mümin, eğer sen de böyle yapar ve bu halde kalırsan, kulluğun ve Allaha (C.C.) karşı olan bağlılığın doğru olur.
Rızkın ne ise
rahat, güzel, hoş olarak gelir; aziz ve mukerrem olursun. Ve her şey sana hizmet etmeğe başlar. Sana tazim ederler, hürmet ederler
Çünkü onlar yaratanına bağlıdır.
Sen ise Onun (C.C.) sevgili kulusun.
Onları Hakk (C.C.) yaratmıştır. Onlar da bunu ikrar etmektedirler.
Nasıl ki; Allah-ü Teala (C.C.) bunu şu ayetlerde haber vermiştir.
- Allahı (C.C.) tesbih etmeyen hiçbir şey yoktur, lakin siz onların tesbihini anlayamazsınız.
- Göğe ve yere isteyerek veya zorla geliniz
diye buyurdu.
Onlar da dediler:
- İsteyerek geldik
İbadetin başı nefse muhalefet etmektir.
Allah-ü Teala (C.C.) buyurdu:
- Nefsine uyma; nefs seni Allah (C.C.) yolundan ayırır.
Davuda da (A.S.) şöyle buyurmuştur:
- Ey Davud (A.S.)! Nefsini bırak, çünkü o, daima münazaa çıkarır.
Beyazid-i Bestamiden (R.A.) bir rivayet vardır. Beyazid (R.A.) mana aleminde tecelli-i ilahiye nail olur ve sorar:
- Ya Rabbi (C.C.)! Sana nasıl gelinir? Şu cevabı alır
.
- Nefsini bırak da gel
Beyazid (R.A.) der ki:
- Nefsimi bıraktım, yılan soyunduğu gibi ben de nefsimden soyundum
Her hayrın ve her güzelliğin onu bırakmakta olduğunu gördüm
Eğer takva halinde isen, nefsine daima muhalefet et
Halkın varlığını kalbinden çıkar.
Onlardan her hangi bir şey bekleme.
Onlara minnet etme.
Onlara güvenme, onların elindeki dünyalığa göz atma.
Onların iyiliği seni sevindirmesin, kötülükleri de gücendirmesin.
Onların hediyesini, sadakasını, zekatlarını, adaklarını bekleme.
Şayet senin mal, mülk sahibi bir adamın varsa sakın mirasına konmak için ölümünü isteme
Halkı hakikaten kalbinden çıkar.
Onları kah açılan, kah kapanan bir kapı bil.
Onları, meyvesi bazen var, bazen de yok olan ağaçlar gör
Bu işlerin hepsini bir faile bağla ve bir müdebbirin tedbiri kabul et.
Bu fail ve müdebbirin de Allah (C.C.) olduğuna inan ki, muvahhid olasın.
Bu anlattığımız şeyleri kabul etmekle beraber kulların çalışmasını da inkar etme
Sonra cebriye mezhebine girmiş olursun.
Her ikisini birleştirirsen cebriye mezhebinden kurtulursun.
Allahın (C.C.) yardımı olmadan onların işi tamam olmayacağını iyi bil.
Allahı (C.C.) unutarak onlara tapma.
Bunların yaptığı, Allahın (C.C.) işinden ayrıdır, deme. Hakkı (C.C.) inkar etmiş olursun. Kadriye mezhebine girmiş olursun.
Allah (C.C.), gücü kuvveti verir, kullar da yapar, de
Nasıl ki ceza ve sevap babında yazılan kitaplar da bunu ifade ederler
Bu hükümlerde Allahın (C.C.) emri ne ise ona bağlan.
Bunlardan haddi aşmayarak kısmetin ne ise onu al.
Allahın (C.C.) hükmü, sana ve bütün mahlukata kendi verdiği hükmü ile olur.
Sakın sen hakim olmaya kalkmayasın. Sen de onlar gibi kader-i ilahinin çizgisi dahilindesin. Kader ise karanlıktır. Karanlığa lamba ile gir. Bu lamba da Allahın (C.C.) kitabı, Peygamberin (S.A.V.) sünnetidir. Sakın bu ikisinden ayrılma
Eğer bir hatıra kalbine gelirse ve sıkışık durumda kalırsan, onu derhal kitap ve sünnet ölçüsüne vur
Mesela, zina etmek, gösteriş yapmak gibi şeylerden olduğunu görürsen, facir[1] ve fasiklerle[2] birleşmek gibi şeyler olursa ki bunlar haramdır- sakın yapma
Derhal bu gibi düşünceleri bırak
Bunlardan başka haram şeyler olursa hemen ört
kaç
Kabul etme, amel etme
Bu gibi şeylerin şeytan tarafından sana hatırlatıldığını bil.
O sana gelen hatıranın, mübah olan arzulardan, evlenmek, yemek, içmek nevinden bazı şeyler
yine yapma. İhtimal ki aklın ermediği bazı kötülükler onda gizlidir.
Mesela bakarsın sana bir fikir gelir:
- Bu müşkülün için falan yere git; oradaki falan zata arz et
Halbuki senin o zata ihtiyacın yoktur. Belki de senin ilmin, irfanın daha üstündür. Bunları da onunla anlıyorsun. Burada biraz dur. Hemen oraya koşma
Bazen de kendi kendine dersin:
- Herhalde bu Allah (C.C.) tarafından ilhamdır, bununla amel edeyim
Hayır bunu da yapma!
Bu işte de hayırlısını bekle
Bunun Hakk (C.C.) tarafından olduğunu anlamak için, o ilhamın sana tekerrür halinde gelmesi lazımdır
Yahut sana, o işi yapman için manevi bir emir verilir, o zaman yaparsın. Allah (C.C.) için bilgi sahibi olanlara bu gibi şeylerde bazı alametler zuhur eder; bunu da ancak akıllı veliler ve ebdal zümresi bilir
Niçin, acaba bu yolda hissiyatına göre hareket ve halini yukarıdaki gibi bir salih kişiye gidip anlatman sana yasaktır, bilir misin?
Çünkü sen onun sonu nereye varır bilemezsin
Ondaki fitneyi, helaki, mekri sezemezsin.
Belki de büyük bir imtihan geçiriyorsun.
Hakk (C.C.) sende tam tecellisini gösterinceye kadar sabret
Hakk (C.C.) fiili kendini gösterdiği ve seni istediği yere götürdüğü zaman fitne sana karşı gelse de bir şey yapamaz. Çünkü Hakk (C.C.) seni muhafazası altına almıştır.
Kendi yaptığı işle seni mesul tutup bir belaya veya fitneye çarptırmaz. Ancak bela, sen kendi mevhum varlığını ortaya koyup keyfine göre hareket ettiğin zaman gelir
Velayet hali olan hakikate erdiğin zaman hevana, nefsani arzularına uyma
Tamamen Hakkın (C.C.) emirlerine uy. Bu emirlere uymak da iki kısma ayrılır.
Birinci kısım: Aç kalmayacak kadar gıda almak ki, bu nefsin hakkıdır. Bunun dışında kalan keyfi şeyleri terketmektir. Farzları daima eda etmeli, gizli ve aşikar günahları terk etmelisin.
İkinci kısma gelice: Ki bu manevi emirlerdir. Allah-ü Tealanın (C.C.) kuluna herhangi bir işi yapması veya yapmaması için emir vermesidir. Bu da ancak hakkında şeri bir hüküm olmayan mübah şeylerde olur.
Yani, şunu anlatmak istiyoruz: Hakkında haramdır, yahut helaldir gibi kesin hükümler olmayan şeylerde bu emir makbuldür. Kul o işi yapmakla yapmamak arasında muhayyerdir. Buna, mübah ismi verilmiştir. Hakikaten kendini Allaha (C.C.) ve emirlerine veren bu gib şeyleri emir almadan yapmaz. Emir bekler, emredilirse yapar. Aksi halde çekinir. Bunları yapmakla, çalışması durması Allah (C.C.) için olur. Şeriatta olanı ona göre yapar, olmayanı da vicdanından duyduğu emirle yaparsa, tam ehl-i hakikatten olur. Eğer vicdani bir duygusu yoksa ve yalnız uhurata tabi oluyorsa
bu da çok beğenilen teslimiyet halidir
güzeldir
Büyük insanların düşüncesi beylerin sultanıdır. Hürmet isterler. Ve halkın efendisidir, ona tabi olurlar. O efendiler Rahmânın (C.C.) halifeleridir. Allahın (C.C.) gözdesi, dostu, sevgilisi olmuşlardır
Onlara selam olsun
Bunlara uymak, kendini bırakmakla olur.
Bunlara uymak için gücü kuvveti terk etmek yerinde olur.
Dünya ve ahirete ait sende hiç bir arzu olmamalı.
Malikin (C.C.) kulu olmasılın.
Mümkün değil
Allahın (C.C.) emirlerine uymalısın, şahsî arzularına değil
Süt anasının emzirdiği çocuk gibi ol
Yıkayıcının elindeki ölüye benze.
Doktorun önüne serilen hasta gibi ol
Bu anlatılan şeyleri sakın yanlış anlama. Bunlar, emir ve yasakların haricindeki şeylere aittir
Şeri hükümlere uyman ve tamamıyla tatbik etmen lazımdır. Aksi halde manevi alemden hiç nasib alamazsın
Doğruyu bilen ve o yola hidayet eden Allahtır (C.C.)
[1] Fena huylu
[2] Allahın (C.C.) emirlerini tutmayan
Kaynak: Gavsulazam Abdulkadir-i Geylani (K.S.) - Fütûh-ul Gayb (Gizliden Sesler)
- Ana sayfa Forum ana sayfa İSLAM Allah (c.c.) Dostları ►Abdulkadir Geylani◄
-
- Zaman: 11 May 2024, 17:05
- Tüm zamanlar UTC+02:00
*NEFİS VE HALLERİ*
Abdulkadir Geylani (k.s.) hazretlerinin hayatı ve eserleri.
- aNKa
- Özel Üye
- Mesajlar: 2797
- Kayıt: 02 Eyl 2007, 02:00
“►Abdulkadir Geylani◄” sayfasına dön
Geçiş yap
- SİTE GENEL
- ↳ MuhammediNur.com Önsöz
- ↳ Ana Sayfa Haber Arşivi
- ↳ 2007
- ↳ 2008
- ↳ 2009
- ↳ 2010
- ↳ OCAK
- ↳ ŞUBAT
- ↳ MART
- ↳ NİSAN
- ↳ MAYIS
- ↳ HAZİRAN
- ↳ TEMMUZ
- ↳ AĞUSTOS
- ↳ EYLÜL
- ↳ EKİM
- ↳ KASIM
- ↳ ARALIK
- ↳ 2011
- ↳ OCAK
- ↳ ŞUBAT
- ↳ MART
- ↳ NİSAN
- ↳ MAYIS
- ↳ HAZİRAN
- ↳ TEMMUZ
- ↳ AĞUSTOS
- ↳ EYLÜL
- ↳ EKİM
- ↳ KASIM
- ↳ ARALIK
- ↳ 2012
- ↳ OCAK
- ↳ ŞUBAT
- ↳ MART
- ↳ NİSAN
- ↳ MAYIS
- ↳ HAZİRAN
- ↳ TEMMUZ
- ↳ AĞUSTOS
- ↳ EYLÜL
- ↳ EKİM
- ↳ KASIM
- ↳ ARALIK
- ↳ 2013
- ↳ OCAK
- ↳ ŞUBAT
- ↳ MART
- ↳ NİSAN
- ↳ MAYIS
- ↳ HAZİRAN
- ↳ TEMMUZ
- ↳ AĞUSTOS
- ↳ EYLÜL
- ↳ EKİM
- ↳ KASIM
- ↳ ARALIK
- ↳ Yönetici Odası
- ↳ Sohbet Odası
- ↳ Münir Derman (k.s.)
- FORUM GENEL
- ↳ Tanışalım mı? ~Hoş geldiniz~
- ↳ Forum Kuralları
- ↳ Duyurularımız
- ↳ Yenilikler
- ↳ Önerileriniz
- ↳ Yardım
- ↳ Anma ve Kutlama Mesajları
- ↳ Bayram ve Kandil Mesajları
- ↳ Mübarek Gün ve Geceler
- ↳ Tebrik ve Taziye
- ↳ Basın ve Güncel haberler
- İSLAM
- ↳ Esmaü’l – Hüsna
- ↳ Kur'an-ı Kerim
- ↳ ►Kuranda Geçen 28 Peygamber◄
- ↳ ►Günün Ayeti◄
- ↳ Peygamber Efendimiz (S.A.V)
- ↳ ►Salavat-ı Şerifeler◄
- ↳ ►Sünnet-i Seniyye◄
- ↳ ►Hadis-i Şerifeler◄
- ↳ ►Günün Hadisi◄
- ↳ ►Sahabeleri◄
- ↳ Ehl-i Beyt (A.S.)
- ↳ ►Hz. Ali Keremallahu Veche◄
- ↳ ►Nehc'ül-Belağa◄
- ↳ Allah (c.c.) Dostları
- ↳ ►Abdulkadir Geylani◄
- ↳ ►Ahmed Kuddisi◄
- ↳ ►Ahmed Er Rufaî◄
- ↳ ►Ahmed Yesevi◄
- ↳ ►Ataullah İskenderi◄
- ↳ ►Aşık Sümmani◄
- ↳ ►Bawa Muhyiddin◄
- ↳ ►Celaleddin-i Rumi◄
- ↳ ►Hacı Bektaşı Veli◄
- ↳ ►Haluk Nurbaki◄
- ↳ ►İmam-ı Busiri◄
- ↳ ►İmam-ı Gazali◄
- ↳ ►İmam-ı Şazeli◄
- ↳ ►Muhammed Sıddık◄
- ↳ ►Muhiddin-i Arabi◄
- ↳ ►Niyazi Mısri◄
- ↳ ►Sadreddin Konevi◄
- ↳ ►Said Nursi◄
- ↳ ►Seyyid Muhammed Nur'ül Arabi◄
- ↳ ►Somuncu Baba◄
- ↳ ►Şems-i Tebrizi◄
- ↳ ►Ümmi Sinan◄
- ↳ ►Yunus Emre◄
- ↳ ►Yusuf-i Hakiki◄
- ↳ ►Diğerleri k.s.◄
- ↳ İz Bırakanlar
- ↳ ►Aşıklar◄
- MÜNİR DERMAN (K.S.)
- ↳ Münir Derman (k.s) Kimdir?
- ↳ Münir Derman (k.s) Eserleri
- ↳ ► Münir Derman(k.s) Eserleri
- ↳ Münir Derman (k.s) Sohbetleri
- ↳ TAKDİM
- ↳ SOHBET - 1
- ↳ SOHBET - 2
- ↳ SOHBET - 3
- ↳ SOHBET - 4
- ↳ SOHBET - 5
- ↳ SOHBET - 6
- ↳ SOHBET - 7
- ↳ SOHBET - 8
- ↳ SOHBET - 9
- ↳ SOHBET - 10
- ↳ SOHBET - 11
- ↳ SOHBET - 12
- ↳ SOHBET - 13
- ↳ SOHBET - 14
- ↳ SOHBET - 15
- ↳ SOHBET - 16
- ↳ SOHBET - 17
- ↳ SOHBET - 18
- ↳ SOHBET - 19
- ↳ SOHBET - 20
- ↳ SOHBET - 21
- ↳ SOHBET - 22
- ↳ SOHBET - 23
- ↳ SOHBET - 24
- ↳ SOHBET - 25
- ↳ SOHBET - 26
- ↳ SOHBET - 27
- ↳ SOHBET - 28
- ↳ SOHBET - 29
- ↳ SOHBET - 30
- ↳ SOHBET - 31
- ↳ SOHBET - 32
- ↳ SOHBET - 33
- ↳ SOHBET - 34
- ↳ SOHBET - 35
- ↳ SOHBET - 36
- ↳ SOHBET - 37
- ↳ SOHBET - 38
- ↳ SOHBET - 39
- ↳ SOHBET - 40
- ↳ SOHBET - 41
- ↳ SOHBET - 42
- ↳ SOHBET - 43
- ↳ SOHBET - 44
- ↳ SOHBET - 45
- ↳ SOHBET - 46
- ↳ SOHBET - 47
- ↳ SOHBET - 48
- ↳ SOHBET - 49
- ↳ SOHBET - 50
- ↳ SOHBET - 51
- ↳ SOHBET - 52
- ↳ SOHBET - 53
- ↳ SOHBET - 54
- ↳ SOHBET - 55
- ↳ SOHBET - 56
- ↳ SOHBET - 57
- ↳ SOHBET - 58
- ↳ SOHBET - 59
- ↳ SOHBET - 60
- ↳ Münir Derman (k.s) Albümü
- ↳ Fikrî Derlemeler, İncelemeler ve Zevkler
- KUL İHVÂNİ
- ↳ Kul İhvâni Kimdir?
- ↳ Kul İhvâni Söz ve Sohbetler
- ↳ ►Sohbetleri◄
- ↳ ►SÖZ mü? KÖZ mü? lerinden!◄
- ↳ ►Divanından Sistemler!◄
- ↳ Kuran-ı Kerim Sohbetleri
- ↳ Kul İhvani Divanında Esmalar
- ↳ Divanında Muhammedi Tasavvuf
- ↳ Divanında Sall ve Namaz
- ↳ Kul İhvâni ŞERHleri
- ↳ ►Salavat Şerhleri◄
- ↳ ►Allah Dostları Divan Şerhleri◄
- ↳ ►Kul İhvÂNi ŞiiR ve ZeVK ŞeRH'leri◄
- ↳ Kul İhvâni ŞİİR ve ZEVKleri
- ↳ ►Kul ihvâni ŞİİRleri◄
- ↳ ►Kul ihvâni ZEVKleri◄
- ↳ Kul İhvÂNi SÖZ SOHBETi ZEVKleri
- ↳ Muhammedi Teknik Tasavvuf
- İLİM
- ↳ İlim
- ↳ ►Fıkıh ~ İlmihal ~ Hukuk ~ Akaid◄
- ↳ Tasavvuf
- ↳ ►Tasavvuf Kavramları Sözlüğü◄
- ↳ ►Tasavvuf Terimleri Ve Deyimleri Sözlüğü◄
- ↳ ►A◄
- ↳ ►B◄
- ↳ ►C◄
- ↳ ►Ç◄
- ↳ ►D◄
- ↳ ►E◄
- ↳ ►F◄
- ↳ ►G◄
- ↳ ►H◄
- ↳ ►I◄
- ↳ ►İ◄
- ↳ ►K◄
- ↳ ►L◄
- ↳ ►M◄
- ↳ ►N◄
- ↳ ►O◄
- ↳ ►Ö◄
- ↳ ►P◄
- ↳ ►R◄
- ↳ ►S◄
- ↳ ►Ş◄
- ↳ ►T◄
- ↳ ►U◄
- ↳ ►Ü◄
- ↳ ►V◄
- ↳ ►Y◄
- ↳ ►Z◄
- ↳ Namaz
- ↳ İslamda Kadın
- ↳ ORUÇ
- TARİH/EDEBİYAT – DÜŞÜNCE/FİKİR
- ↳ Tarih
- ↳ ►İslam Tarihi◄
- ↳ ►Peygamberler Tarihi◄
- ↳ Türk Edebiyatı Klasikleri
- ↳ ►Kitap tavsiyesi◄
- ↳ Hikaye, Makale ve Yazılar
- ↳ ►Kendi Yazdıklarınız◄
- ↳ ►Nasihat ve Güzel Sözler◄
- ↳ ►Günün Sözü◄
- GÖNÜLDEN ESİNTİLER
- ↳ Dost Emin
- ↳ Şiirler
- ↳ Kendi Şiirleriniz
- ↳ Dua Köşesi
- ↳ ►Günün Duası◄
- GENEL
- ↳ Serbest Kürsü
- ↳ ►İslami Sohbetler◄
- ↳ ►Soru - Cevap◄
- ↳ ►Tartışmalı Konular◄
- ↳ ►Gençlik Köşesi◄
- ↳ Toplum ve aile
- ↳ ►Şifalı Bitkiler◄
- ↳ ►Beden ve Ruh Sağlığı◄
- ↳ ►İbretlikler◄
- ↳ Resim ~ Video Galerisi
- ↳ İslami Resimler
- ↳ Görsel Tasarım
- ENGLİSH FORUM
- ↳ Islamic Articles
- ↳ ►Munir Derman◄
- ↳ ►Bawa Muhaiyaddeen◄
- ↳ ►Yunus Emre◄
- ↳ ►Muhammed Sıddık Hekim◄
- ↳ ►Kulihvani◄
- ↳ ►Islam General◄
- ↳ ►Poetry◄
- ↳ Dictionary of Tasawwuf
- ↳ ►A◄
- ↳ ►B◄
- ↳ ►C◄
- ↳ ►D◄
- ↳ ►E◄
- ↳ ►F◄
- ↳ ►G◄
- ↳ ►H◄
- ↳ ►I◄
- ↳ ►J◄
- ↳ ►K◄
- ↳ ►L◄
- ↳ ►M◄
- ↳ ►N◄
- ↳ ►O◄
- ↳ ►P◄
- ↳ ►Q◄
- ↳ ►R◄
- ↳ ►S◄
- ↳ ►T◄
- ↳ ►U◄
- ↳ ►V◄
- ↳ ►W◄
- ↳ ►X◄
- ↳ ►Y◄
- ↳ ►Z◄