OĞLAN ŞEYH İSMAİL MAŞUKî
Türk tasavvuf tarihinin önemli isimlerinden birisi olan İsmail Maşukî;
‘Aksaray’dan gelen genç şeyh İsmail’ profili ile ekranlara konuk olan İsmail Maşukî 1508 yılında Aksaray’da doğmuş, 1529 yılında İstanbul’da asılarak öldürülmüştür. Bayramî Melamî tarikatı şeyhidir. Pir Ali Aksarayî’nin oğludur ve ‘Oğlan Şeyh’ lakabı ile maruftur. Çocuk yaşta hakka ve hakikate erdiği için bu lakapla anılmıştır.
Babası Pir Ali Aksarayî, Aksaray’da medfundur. Bir tasavvuf büyüğü olan Pir Ali, döneminde oldukça meşhur olmuş, bu münasebetle Kanunî Sultan Süleyman Irakeyn Seferi’ne giderken Aksaray’a uğramış ve Pir Ali’yi ziyaret etmiştir. Bu ziyaret bahsi, Mustafa Fırat Gül tarafından kaleme alınan ve ‘Kırk Bir Kere Aksaray’ dergisinin ilk sayısında yer alan ‘Kanunî’nin Aksaray Ziyareti’ isimli yazıdan okunabilir. Aralarında geçen diyalogda Sultan Pir Ali’ye hayran olmuş ve onu İstanbul’a davet etmiştir. Bu teklif karşısında Pir Ali, biz burada kök saldık.. köhne çınar gayrı yere kök salmaz cevabını vermiştir. Bunun üzerine sultan, Eyvallah dedikten sonra size bedel şeyhzadenizi istiyorum demiştir. Pir Ali bu istek karşısında, Adı zaten İsmail’dir. Hak yoluna kurbandır karşılığını vererek İstanbul’a gidişine izin vermiştir.
Henüz yirmi yaşı civarında İstanbul’a gelen İsmail Maşukî, Beyazıd ve Ayasofya Camileri’nde vaazlar vermeye başlamıştır. Yaptığı ilim ve irfan sohbetleri son derece etkili olmuş ve kısa zamanda aşk neşvesi ile etrafında halktan ve askeri kesimden hararetli bir grup toplanmıştır. Onların cezbe gelmiş aşkın halleri, dönemin hâkim tasavvurunca aşırı ve sapkın bulunmuştur. Bu tasavvur, bir tasavvufî vakıa olan aşka ve cezbe gelme halini anlayamama ile ilgilidir. Esasen bu yönüyle İsmail Maşukî, kendisinden asırlar önce yaşayan ve ‘Ene’l-Hak’ dediği için idam edilen Hallac-ı Mansur (ö. 922) ile birleşir. Ene’l-Hak (ben Hakk’ım) diyen Hallac-ı Mansur’un, yaşadığı cezb ve eriştiği makam ile “Ben yokum, Hakk teâlâ vardır" kasdı ile Maşukî’nin hali örtüşür.
Maşukî ve müridleri hakkında hâsıl olan şikâyetler Sultan’ın kulağına erişmiştir. Bunun üzerine Sultan, İsmail Maşukî’ye haber göndererek tebdil-i mekânda hayır olduğunu belirtmiş ve Aksaray’a avdet etmesini salıklamış, şayet bu gerçekleşmezse İsmail aleyhisselamı kesmeyen bıçağın İsmail’i kesebileceğini, kendisine bir suikast ihtimali olduğunu belirtmiştir. İsmail bu uyarıya teşekkürle mukabele etmiş ve irşadına devam etmiştir. Ancak bu tavır onun sonunu getirmiştir. Hakkında verilen fetvada zındık olduğu belirtilmiş ve İstanbul’da, At Meydanı’nda on iki müridi ile asılmış ve naaşlar denize atılmıştır. Onların bu şekilde ortadan kaldırılması muhtemelen İstanbul halkı arasında hoş karşılanmamıştır. Zira asılmalarının hemen ardından, sulardan çıkarak semaya yükseldikleri ve Sultan’a görünerek, bizi nahak yere katlettiler. Arz-ı hale geldik, dedikleri Evliya Çelebi tarafından nakledilir. Sultanın bu yaşananlar karşısında hüngür hüngür ağladığı bilgisi yine Evliya tarafından eklenir. Evliya Çelebi’nin bu hadiseden bir asır sonra yaşadığını ve halktan duyduklarını not ettiğini düşünürsek İsmail Maşukî’nin idamı ile ilgili kamuoyu görülebilir.
İsmail ve müridlerinin idamı karşısında, hatırı sayılır miktarda insanın zulmen katlonuldu şeklinde kanat belirttiği anlaşılmaktadır. Zira bu konuda fetva makamına, bu lafı edenlerin durumu nedir manasında sual edilince, Anın mezhebinde ise katl olunur fetvası verilmiştir.
Naaşlar sudan çıkarılmış ve defnedilmiştir. Bugün Rumeli Hisarı’nda Kayalar Mescidinde medfundur. Mezar taşında,
Ya Hu
Tarikat-ı aliyye-i Bayramiyye ricalinden
Aksaraylı Pir Ali Efendi’nin mahdumu
Kutbu’l-Arifin ve Gavsu’l-Vasilin
Şehid İsmail Maşukî
Hazretlerinin ruh-ı saadetlerine
Lillahil Fatiha
Sene 935 (1529)
yazmaktadır. Hadiseden hemen sonra ya da çok sonra yazılmış olsun bu ifadeler, İsmail Maşukî’nin idamının kamuoyu vicdanında onaylanmadığını, dahası onun Kutb, Gavs ve Şehid konumunda görüldüğünü, bir nevi aklandığını ortaya koymaktadır.
Konuyla ilgili olarak Abdülbaki Gölpınarlı ve Ahmed Yaşar Ocak’ın çalışmaları ile Mustafa Özdamar’ın İsmail Maşukî - İbrahim Aksarayî adlı eseri, Prof. Dr. İbrahim Agâh Çubukçu’nun ‘Melamilik Hakkında Gözlemler’, Dr. Mahmut Ay’ın ‘Osmanlı’da İtikadi Alanda Aykırı Bir Düşünce: Şeyh İsmail Maşukî’ adlı makaleleri görülebilir.
Dr. Kürşat SOLAK'ın yazısından alıntıdır.
Allah razı olsun.
- Ana sayfa Forum ana sayfa İSLAM Allah (c.c.) Dostları
-
- Zaman: 26 Nis 2024, 05:22
- Tüm zamanlar UTC+02:00
OĞLAN ŞEYH İSMAİL MAŞUKî
- Hakan
- Moderatör
- Mesajlar: 4966
- Kayıt: 08 Eki 2006, 02:00
- Hakan
- Moderatör
- Mesajlar: 4966
- Kayıt: 08 Eki 2006, 02:00
Re: OĞLAN ŞEYH İSMAİL MAŞUKî
Hicr 29'da ne der bir bak,
Kitabullah'a iman HAKK,
Ruh Emr Alemindende,
EDEBli akılda iman HAKKUL HAKK ... Celle Celalehu...
16.04.2016 00:11 Btls öğrtmv
ŞEHİD İSMAİL MAŞUKİ VE DOSD ERENLER... EDEP YA HUUUU...
Kitabullah'a iman HAKK,
Ruh Emr Alemindende,
EDEBli akılda iman HAKKUL HAKK ... Celle Celalehu...
16.04.2016 00:11 Btls öğrtmv
ŞEHİD İSMAİL MAŞUKİ VE DOSD ERENLER... EDEP YA HUUUU...
“Allah (c.c.) Dostları” sayfasına dön
Geçiş yap
- SİTE GENEL
- ↳ MuhammediNur.com Önsöz
- ↳ Ana Sayfa Haber Arşivi
- ↳ 2007
- ↳ 2008
- ↳ 2009
- ↳ 2010
- ↳ OCAK
- ↳ ŞUBAT
- ↳ MART
- ↳ NİSAN
- ↳ MAYIS
- ↳ HAZİRAN
- ↳ TEMMUZ
- ↳ AĞUSTOS
- ↳ EYLÜL
- ↳ EKİM
- ↳ KASIM
- ↳ ARALIK
- ↳ 2011
- ↳ OCAK
- ↳ ŞUBAT
- ↳ MART
- ↳ NİSAN
- ↳ MAYIS
- ↳ HAZİRAN
- ↳ TEMMUZ
- ↳ AĞUSTOS
- ↳ EYLÜL
- ↳ EKİM
- ↳ KASIM
- ↳ ARALIK
- ↳ 2012
- ↳ OCAK
- ↳ ŞUBAT
- ↳ MART
- ↳ NİSAN
- ↳ MAYIS
- ↳ HAZİRAN
- ↳ TEMMUZ
- ↳ AĞUSTOS
- ↳ EYLÜL
- ↳ EKİM
- ↳ KASIM
- ↳ ARALIK
- ↳ 2013
- ↳ OCAK
- ↳ ŞUBAT
- ↳ MART
- ↳ NİSAN
- ↳ MAYIS
- ↳ HAZİRAN
- ↳ TEMMUZ
- ↳ AĞUSTOS
- ↳ EYLÜL
- ↳ EKİM
- ↳ KASIM
- ↳ ARALIK
- ↳ Yönetici Odası
- ↳ Sohbet Odası
- ↳ Münir Derman (k.s.)
- FORUM GENEL
- ↳ Tanışalım mı? ~Hoş geldiniz~
- ↳ Forum Kuralları
- ↳ Duyurularımız
- ↳ Yenilikler
- ↳ Önerileriniz
- ↳ Yardım
- ↳ Anma ve Kutlama Mesajları
- ↳ Bayram ve Kandil Mesajları
- ↳ Mübarek Gün ve Geceler
- ↳ Tebrik ve Taziye
- ↳ Basın ve Güncel haberler
- İSLAM
- ↳ Esmaü’l – Hüsna
- ↳ Kur'an-ı Kerim
- ↳ ►Kuranda Geçen 28 Peygamber◄
- ↳ ►Günün Ayeti◄
- ↳ Peygamber Efendimiz (S.A.V)
- ↳ ►Salavat-ı Şerifeler◄
- ↳ ►Sünnet-i Seniyye◄
- ↳ ►Hadis-i Şerifeler◄
- ↳ ►Günün Hadisi◄
- ↳ ►Sahabeleri◄
- ↳ Ehl-i Beyt (A.S.)
- ↳ ►Hz. Ali Keremallahu Veche◄
- ↳ ►Nehc'ül-Belağa◄
- ↳ Allah (c.c.) Dostları
- ↳ ►Abdulkadir Geylani◄
- ↳ ►Ahmed Kuddisi◄
- ↳ ►Ahmed Er Rufaî◄
- ↳ ►Ahmed Yesevi◄
- ↳ ►Ataullah İskenderi◄
- ↳ ►Aşık Sümmani◄
- ↳ ►Bawa Muhyiddin◄
- ↳ ►Celaleddin-i Rumi◄
- ↳ ►Hacı Bektaşı Veli◄
- ↳ ►Haluk Nurbaki◄
- ↳ ►İmam-ı Busiri◄
- ↳ ►İmam-ı Gazali◄
- ↳ ►İmam-ı Şazeli◄
- ↳ ►Muhammed Sıddık◄
- ↳ ►Muhiddin-i Arabi◄
- ↳ ►Niyazi Mısri◄
- ↳ ►Sadreddin Konevi◄
- ↳ ►Said Nursi◄
- ↳ ►Seyyid Muhammed Nur'ül Arabi◄
- ↳ ►Somuncu Baba◄
- ↳ ►Şems-i Tebrizi◄
- ↳ ►Ümmi Sinan◄
- ↳ ►Yunus Emre◄
- ↳ ►Yusuf-i Hakiki◄
- ↳ ►Diğerleri k.s.◄
- ↳ İz Bırakanlar
- ↳ ►Aşıklar◄
- MÜNİR DERMAN (K.S.)
- ↳ Münir Derman (k.s) Kimdir?
- ↳ Münir Derman (k.s) Eserleri
- ↳ ► Münir Derman(k.s) Eserleri
- ↳ Münir Derman (k.s) Sohbetleri
- ↳ TAKDİM
- ↳ SOHBET - 1
- ↳ SOHBET - 2
- ↳ SOHBET - 3
- ↳ SOHBET - 4
- ↳ SOHBET - 5
- ↳ SOHBET - 6
- ↳ SOHBET - 7
- ↳ SOHBET - 8
- ↳ SOHBET - 9
- ↳ SOHBET - 10
- ↳ SOHBET - 11
- ↳ SOHBET - 12
- ↳ SOHBET - 13
- ↳ SOHBET - 14
- ↳ SOHBET - 15
- ↳ SOHBET - 16
- ↳ SOHBET - 17
- ↳ SOHBET - 18
- ↳ SOHBET - 19
- ↳ SOHBET - 20
- ↳ SOHBET - 21
- ↳ SOHBET - 22
- ↳ SOHBET - 23
- ↳ SOHBET - 24
- ↳ SOHBET - 25
- ↳ SOHBET - 26
- ↳ SOHBET - 27
- ↳ SOHBET - 28
- ↳ SOHBET - 29
- ↳ SOHBET - 30
- ↳ SOHBET - 31
- ↳ SOHBET - 32
- ↳ SOHBET - 33
- ↳ SOHBET - 34
- ↳ SOHBET - 35
- ↳ SOHBET - 36
- ↳ SOHBET - 37
- ↳ SOHBET - 38
- ↳ SOHBET - 39
- ↳ SOHBET - 40
- ↳ SOHBET - 41
- ↳ SOHBET - 42
- ↳ SOHBET - 43
- ↳ SOHBET - 44
- ↳ SOHBET - 45
- ↳ SOHBET - 46
- ↳ SOHBET - 47
- ↳ SOHBET - 48
- ↳ SOHBET - 49
- ↳ SOHBET - 50
- ↳ SOHBET - 51
- ↳ SOHBET - 52
- ↳ SOHBET - 53
- ↳ SOHBET - 54
- ↳ SOHBET - 55
- ↳ SOHBET - 56
- ↳ SOHBET - 57
- ↳ SOHBET - 58
- ↳ SOHBET - 59
- ↳ SOHBET - 60
- ↳ Münir Derman (k.s) Albümü
- ↳ Fikrî Derlemeler, İncelemeler ve Zevkler
- KUL İHVÂNİ
- ↳ Kul İhvâni Kimdir?
- ↳ Kul İhvâni Söz ve Sohbetler
- ↳ ►Sohbetleri◄
- ↳ ►SÖZ mü? KÖZ mü? lerinden!◄
- ↳ ►Divanından Sistemler!◄
- ↳ Kuran-ı Kerim Sohbetleri
- ↳ Kul İhvani Divanında Esmalar
- ↳ Divanında Muhammedi Tasavvuf
- ↳ Divanında Sall ve Namaz
- ↳ Kul İhvâni ŞERHleri
- ↳ ►Salavat Şerhleri◄
- ↳ ►Allah Dostları Divan Şerhleri◄
- ↳ ►Kul İhvÂNi ŞiiR ve ZeVK ŞeRH'leri◄
- ↳ Kul İhvâni ŞİİR ve ZEVKleri
- ↳ ►Kul ihvâni ŞİİRleri◄
- ↳ ►Kul ihvâni ZEVKleri◄
- ↳ Kul İhvÂNi SÖZ SOHBETi ZEVKleri
- ↳ Muhammedi Teknik Tasavvuf
- İLİM
- ↳ İlim
- ↳ ►Fıkıh ~ İlmihal ~ Hukuk ~ Akaid◄
- ↳ Tasavvuf
- ↳ ►Tasavvuf Kavramları Sözlüğü◄
- ↳ ►Tasavvuf Terimleri Ve Deyimleri Sözlüğü◄
- ↳ ►A◄
- ↳ ►B◄
- ↳ ►C◄
- ↳ ►Ç◄
- ↳ ►D◄
- ↳ ►E◄
- ↳ ►F◄
- ↳ ►G◄
- ↳ ►H◄
- ↳ ►I◄
- ↳ ►İ◄
- ↳ ►K◄
- ↳ ►L◄
- ↳ ►M◄
- ↳ ►N◄
- ↳ ►O◄
- ↳ ►Ö◄
- ↳ ►P◄
- ↳ ►R◄
- ↳ ►S◄
- ↳ ►Ş◄
- ↳ ►T◄
- ↳ ►U◄
- ↳ ►Ü◄
- ↳ ►V◄
- ↳ ►Y◄
- ↳ ►Z◄
- ↳ Namaz
- ↳ İslamda Kadın
- ↳ ORUÇ
- TARİH/EDEBİYAT – DÜŞÜNCE/FİKİR
- ↳ Tarih
- ↳ ►İslam Tarihi◄
- ↳ ►Peygamberler Tarihi◄
- ↳ Türk Edebiyatı Klasikleri
- ↳ ►Kitap tavsiyesi◄
- ↳ Hikaye, Makale ve Yazılar
- ↳ ►Kendi Yazdıklarınız◄
- ↳ ►Nasihat ve Güzel Sözler◄
- ↳ ►Günün Sözü◄
- GÖNÜLDEN ESİNTİLER
- ↳ Dost Emin
- ↳ Şiirler
- ↳ Kendi Şiirleriniz
- ↳ Dua Köşesi
- ↳ ►Günün Duası◄
- GENEL
- ↳ Serbest Kürsü
- ↳ ►İslami Sohbetler◄
- ↳ ►Soru - Cevap◄
- ↳ ►Tartışmalı Konular◄
- ↳ ►Gençlik Köşesi◄
- ↳ Toplum ve aile
- ↳ ►Şifalı Bitkiler◄
- ↳ ►Beden ve Ruh Sağlığı◄
- ↳ ►İbretlikler◄
- ↳ Resim ~ Video Galerisi
- ↳ İslami Resimler
- ↳ Görsel Tasarım
- ENGLİSH FORUM
- ↳ Islamic Articles
- ↳ ►Munir Derman◄
- ↳ ►Bawa Muhaiyaddeen◄
- ↳ ►Yunus Emre◄
- ↳ ►Muhammed Sıddık Hekim◄
- ↳ ►Kulihvani◄
- ↳ ►Islam General◄
- ↳ ►Poetry◄
- ↳ Dictionary of Tasawwuf
- ↳ ►A◄
- ↳ ►B◄
- ↳ ►C◄
- ↳ ►D◄
- ↳ ►E◄
- ↳ ►F◄
- ↳ ►G◄
- ↳ ►H◄
- ↳ ►I◄
- ↳ ►J◄
- ↳ ►K◄
- ↳ ►L◄
- ↳ ►M◄
- ↳ ►N◄
- ↳ ►O◄
- ↳ ►P◄
- ↳ ►Q◄
- ↳ ►R◄
- ↳ ►S◄
- ↳ ►T◄
- ↳ ►U◄
- ↳ ►V◄
- ↳ ►W◄
- ↳ ►X◄
- ↳ ►Y◄
- ↳ ►Z◄